Vanliga frågor (FAQ)

  • Hur bokar jag en transport?

 Vi tar mot bokningar via telefon 033-17 74 50 mellan kl 07:00 – 16:30 eller via mail

gods@lbc-boras.se till Boråskontoret och via telefon 0321- 53 00 70 mellan 7-16 eller via mail ulricehamn@lbc-boras.se till Ulricehamnskontoret

 

  • Vad utför LBC för tjänster?
  • Budtransporter
  • Godstransporter (expressleverans och slingtrafik)
  • Lager. Kyl och fryslager. Bohagslager. /Omlastning för vidare distribution
  • Bohagsflytt
  • Pellets försäljning och leveranser med godsbil eller kranbil.

 

  • Vad har LBC för olika bilar som kan utföra godstransporter?
  • Budbil (mindre paket med bärbart gods.)
  • Lätt lastbil med bakgavellift.(upp till 7 pallplatser maxlast 750 kg.)
  • 18-pallars bil med bakgavellift och öppningsbar sida.
  • Trailer (kapell och skåp)
  • Bil och släp (skåp, öppningsbar sida, bakgavellift på bilen)

 

  • Vilken information behöver LBC veta vid bokning?
  • Vad är det för gods? (pall, kolli – storlek och vikt, Farligt gods)
  • Avsändare och mottagare
  • Kontaktuppgifter till avsändare och mottagare

 

  • Kan jag få min leverans på en bestämd tid?
  • Ja till en extra kostnad

 

  • Kan chauffören ringa innan leverans?
  • Ja. Chauffören ringer efter vad som är avtalat vid bokningen.

 

  • Vad händer om gods skadas under en transport?
  • Vi följer transportvillkoren NSAB 2015 och Alltrans 2007. För bohagsflytt Bohag 2010. (vår försäkring täcker 150 kr/kg.)
  • Vi större värde vill vi att kunden tecknar en varuförsäkring som gäller under transporten och om vi skall lagerhålla godset.

 

  • Hur ofta fakturerar LBC, på vilket sätt kommer fakturan?
  • Vi fakturerar dagligen med 10 dagar netto eller enligt överenskommelse. Faktureringsavgift på 19 kr tillkommer på pappersfaktura.