Vanliga frågor (FAQ)
- Hur bokar jag en transport?
Vi tar mot bokningar via telefon 033-17 74 50 mellan kl 07:00 – 16:30 eller via mail
gods@lbc-boras.se till Boråskontoret och via telefon 0321- 53 00 70 mellan 7-16 eller via mail ulricehamn@lbc-boras.se till Ulricehamnskontoret
- Vad utför LBC för tjänster?
- Budtransporter
- Godstransporter (expressleverans och slingtrafik)
- Lager. Kyl och fryslager. Bohagslager. /Omlastning för vidare distribution
- Bohagsflytt
- Pellets försäljning och leveranser med godsbil eller kranbil.
- Vad har LBC för olika bilar som kan utföra godstransporter?
- Budbil (mindre paket med bärbart gods.)
- Lätt lastbil med bakgavellift.(upp till 7 pallplatser maxlast 750 kg.)
- 18-pallars bil med bakgavellift och öppningsbar sida.
- Trailer (kapell och skåp)
- Bil och släp (skåp, öppningsbar sida, bakgavellift på bilen)
- Vilken information behöver LBC veta vid bokning?
- Vad är det för gods? (pall, kolli – storlek och vikt, Farligt gods)
- Avsändare och mottagare
- Kontaktuppgifter till avsändare och mottagare
- Kan jag få min leverans på en bestämd tid?
- Kan chauffören ringa innan leverans?
- Ja. Chauffören ringer efter vad som är avtalat vid bokningen.
- Vad händer om gods skadas under en transport?
- Vi följer transportvillkoren NSAB 2015 och Alltrans 2007. För bohagsflytt Bohag 2010. (vår försäkring täcker 150 kr/kg.)
- Vi större värde vill vi att kunden tecknar en varuförsäkring som gäller under transporten och om vi skall lagerhålla godset.
- Hur ofta fakturerar LBC, på vilket sätt kommer fakturan?
- Vi fakturerar dagligen med 10 dagar netto eller enligt överenskommelse. Faktureringsavgift på 19 kr tillkommer på pappersfaktura.